Ditjes en datjes

Hier kan je alles kwijt over het alledaagse leven.
Forumregels
Alhoewel het mogelijk is om polls te starten in café de oude knol, hebben we bij deze besloten dat per onmiddelijke ingang het starten van polls alleen is toegestaan na uitdrukkelijke toestemming van de crew. Stuur hiervoor een pb naar één van de moderators of bij voorkeur naar Sokje.
Dierenvriendin

Ditjes en datjes

Berichtdoor Dierenvriendin » zo 31. jul 2016, 20:24

Ik stel voor om een nieuwe babbelbox te maken, voordat de oude 500 bladzijden gaat tellen. En ook dat er veel vaker in geschreven gaat worden!
Ik heb MFF gespeeld vanaf het eerste begin, tot een jaar of anderhalf a twee geleden. Op dat moment was ik gewoon te veel teleurgesteld over een aantal zaken (die niet direct met het spel zelf verband houden). Een maand geleden of zo ben ik toch weer begonnen, omdat ik het altijd (en nog steeds) een heel erg leuk spel vind. :)
Die goede oude tijd klinkt erg afgezaagd, maar in dit geval heb ik zelf toch wel een tikkeltje heimwee. Destijds was het een stuk gezelliger, zowel op het forum als in het spel zelf. Nu zou het natuurlijk kunnen dat het binnen bepaalde gildes nog wel gezellig kan zijn, maar zeker lang niet allemaal. Maar, aan afbrekende kritiek heeft niemand iets, dus ik zal zelf het goede voorbeeld geven en proberen hier iedere dag iets te schrijven. Wie volgt? Iedere dag is niet direct noodzakelijk, maar toch minstens eens per week. Als een aantal mensen dat doet wordt het, in ieder geval in dit topic, alsnog wel leuker.

Wat me ook opgevallen is, is dat de marktprijzen - in mijn ogen - erg vreemd zijn geworden. Met name de plantaardige producten staan op de markt voor dusdanig hoge prijzen dat je gek bent als je ze koopt. Dat doe ik dan wel in de winkel, veel goedkoper en altijd precies zoveel of zo weinig beschikbaar als ik zelf wil. Mayonaise lijkt relatief goedkoop, terwijl catchup ontzettend hoog geprijsd is en laten we over de coins maar helemaal niet praten.

Och, het zal de marktwerking wel zijn, maar de logica ontgaat me af en toe toch. :)

Verder, tja, in deze fase heb ik mijn 2e boerderij nog niet, maar dat zal niet lang meer duren. Het loopt prima en ik blijk het nog steeds erg leuk te vinden. Het is ook niet erg om overnieuw te beginnen, dit is allemaal jaren geleden en er is ook aardig wat veranderd en bijgekomen. Best leuk dus. :)
Jammer genoeg heb ik voorlopig van schaapjes afgezien, de wol is relatief zodanig goedkoop dat het gunstiger leek om het even anders te doen. Maar ik vind de schaapjes zo leuk dat ze er toch nog wel zullen komen hoor. Ik ben dol op echte en virtuele schapen.

Wat ik heel erg leuk zou vinden is, als ik via dit topic oude vrienden terug zou kunnen vinden. Ik weet bijna niemand van vroeger meer terug te vinden en daar waren hele prettige, voor mij waardevolle, contacten bij.
Dus, welkom medeschrijvers! Ik wacht op jou.

Dierenvriendin

Re: Ditjes en datjes

Berichtdoor Dierenvriendin » ma 1. aug 2016, 19:34

Vandaag nog eens flink rond geneusd op het forum. Tja, dat is ook bepaald niet meer hetzelfde. Hebben de mensen er echt geen tijd meer over of hebben ze het er niet voor over, of is de lol er af?
Het vreemde is dat ik in de spelletjeszaal dacht iets aardigs gevonden te hebben, maar de laatste reactie die ik zag was uit 2012. Dat terwijl er op de laatste mutatiedatum 30 juli 2016 stond.
In het spel loopt het langzaam, maar wel goed. Tegen dat ik de 2e boerderij kan kopen lijk ik ook geld genoeg te hebben om daar een goed begin mee te maken. Nog even uitkienen welke gebouwen ik het eerst ga zetten. :) Maar ik heb de tijd, ben nu pas level 19 en voor ik level 22 heb kan ik de laatst noodzakelijke quest niet eens doen.
Even geduld dus, zoals gewoonlijk. :)

Dierenvriendin

Berichtdoor Dierenvriendin » di 2. aug 2016, 18:36

Ik hoop wel dat er toch binnenkort iets van een reactie komt. Het is lastig om zo in de lucht te (blijven) schrijven.
Vandaag weer een level omhoog. Ik zal blij zijn als ik die zonnebloemen en spinazie eindelijk een keer heb. Vroeger kon je de dingen voor een quest nog wel leuk ergens kopen, maar nu ben je toch de winkelprijs kwijt. In de winkeltjes die er nog wel zijn zag ik dat meestal de akkerproducten daar net een centje minder zijn dan in de winkel. Dat is nauwelijks de moeite waard om te gaan zoeken. :)
Wel jammer, want ik heb altijd de dierlijke producten leuker gevonden dan de akkers bijhouden. Ik houd wel van planten hoor, maar vooral van bloemen en ik ben werkelijk dol op dieren. Dus die wil ik echt allemaal op mijn boerderij ook.
Vandaar waarschijnlijk dat ik ook de dierentuin zo leuk vind. :) Wat dieren betreft kun je daar je hart echt ophalen!
Maar de boerderij heeft weer andere hele leuke dingen. Een goede combinatie dus.

Zelf heb ik nog steeds het probleem dat, als ik uit de winkel kom of van de markt, en terug wil naar mijn boerderij, ik ouder gewoontegetrouw op het boerderijtje klik, waarna ik weer op 1 moet klikken. Lastig hoor, dat is echt wennen!

MGM

Berichtdoor MGM » di 2. aug 2016, 22:36

Ik wil best wel een beetje meekletsen als niet al te lang geleden herintredende boer in MFF :)

Ik moet zeggen dat ik MFF gewoon een geinig spelletje vind om erlangs te doen. Gewoon een beetje farmen. Ik zit nu in een level waar het wel lang duurt om een level omhoog te geraken en het doel is nu quests halen om veldjes vrij te kunnen spelen. Wat ik ook leuk vind is dat het spel in de jaren enorm is uitgebreid met van alles en nog wat. Voor ieder wat wils.

Omtrent de markt daar heb je wat mij betreft wel gelijk in. Ik hoop wel eens op een prijzenoorlog, zodat ik mijn goederen voor quests en NPC's wat goedkoper kan aankopen. We blijven hopen :D

lady bee

Berichtdoor lady bee » wo 3. aug 2016, 09:40

Verleden week heb ik een cadeautje voor de vitrine van upjers gekregen voor 6 jaar spelen dus ik ga ook al een tijdje mee. Heb tussendoor wel een jaartje pauze gehouden. Het blijft een leuk spel en ze zorgen toch steeds voor mooie updates, misschien niet elke week zoals in de nieuwere spellen maar de updates hier zijn wel beter vind ik.

Dierenvriendin

Berichtdoor Dierenvriendin » wo 3. aug 2016, 17:18

Ha, wat gezellig. En ja, jullie herinner ik me ook wel. MGM natuurlijk al helemaal, met de zoo. :)
Het zou zomaar kunnen dat er nog veel meer van vroeger, die al bijna of helemaal afgehaakt hebben er ook achter komen dat dit gewoon toch weer leuk is en schijnt te blijven. :)
Momenteel koop ik vrijwel niets voor quests, maar de goedkope dingen zoals graan, gewoon in de winkel. Dat geeft me de ruimte om de akker te gebruiken voor quest-spullen. :) En tja, voor de laatste quest om de 2e boerderij te kunnen aanschaffen heb je eerst level 22 nodig. Nog 2 levels te gaan dus. In die tijd krijg ik het makkelijk voor elkaar om de rest van de zonnebloemen en de spinazie gewoon zelf te kweken.
Aan de andere doe ik nog niet zo veel. Het bos is wel leuk, maar zo ver ik me herinner leverde het niet zoveel op (nu nog best belangrijk). De picknick plaats doe ik nog maar mondjesmaat. Dat komt ook wel als ik verder ben.
De plantage ken ik nog helemaal niet. Voor die werd ingevoerd speelde ik al niet meer, maar ik hoor dat dat wel heel interessant kan zijn. Maar goed, zo ver ben ik nog niet. Dat begint bij level 28.
Ik schat wel dat door het prijsbeleid de verkopen stukken lager liggen dan in het verleden. Ook anderen zullen zoveel mogelijk proberen het zelf op te lossen en verder gewoon in de winkel te kopen. Wie weet, als we genoeg gelijkgestemden verzamelen kunnen we er zelf nog iets aan doen. In je eentje, of zelfs met maar een paar mensen, lukt dat niet natuurlijk.
Weten jullie hoe dat zit binnen de gildes? Zouden ze daar hetzelfde beleid voeren? Vast wel, anders wordt het natuurlijk veel te lucratief om buiten het gilde om te verkopen.

Enfin, als ik ooit zo ver kom dat ik akkerproducten kan verkopen, dan zet ik ze gewoon toch voor een redelijke prijs op de markt. Maar dat kan een hele tijd duren op deze manier. Ook al omdat ik liever dieren neer zet, je bent een dierenliefhebber of je bent het niet. :)

In het echt heb ik geen schaapjes meer, nog wel een paar kipjes (3) en die heten Abelina, Bella en Catharina. :) Daar staat tegenover dat ik mijn 'boerderijtje verplaatst heb naar een beter klimaat (in Portugal). Heerlijk vinden wij! Maar, ook uit praktische overwegingen, hebben we nog maar een kleine tuin, dus ook minder dieren.

De schaapjes die ik vroeger had zijn allebei inmiddels dood. De kippen, pauw, gans, duiven zijn allemaal naar een zorgboerderij gegaan waar ze het prima naar hun zin lijken te hebben en een heleboel mensen plezier bezorgen. De gans was al heel oud en is ook dood gegaan, maar die was onderhand meer dan 25 jaar oud!

Onze katten hebben we meegenomen, maar Moortje is binnen 2 maanden overleden. Moortje was al 28 jaar, dus niet helemaal vreemd. Maar Goofy doet het prima en die is toch ook al 22. Piet is wat problematisch, want die heeft een voedselallergie ontwikkeld.
Onze hond - Tijl Uilenspiegel - is vorig jaar april overleden en toen we hier waren hebben we een oud hondje uit het asiel gehaald. Flip is een schatje en heeft het erg moeilijk gehad. Hij is nu 13 jaar en heeft ruim 2 jaar in het asiel gezeten. Maar nu heeft hij een goede oude dag. :)

Het is dus gewoon leuk om een boerderij te hebben met allerlei soorten dieren, maar ook de dierentuin zorgt voor een grappige droomwereld. Ik ben net een boekje van Hella Haasse aan het lezen waarin ze het heeft over de verschuivende werkelijkheid (ook heel subjectief natuurlijk). Zo zal ook iedereen het spel anders beleven en er weer iets anders in zoeken en kunnen vinden. Het is er veelzijdig genoeg voor. Nu de gezelligheid nog terug, waar toch best veel mensen naar schijnen te verlangen.
Dan is het weer helemaal ideaal!

sokje

Berichtdoor sokje » do 4. aug 2016, 18:55

Wat een hoop dieren; zoveel heb ik er niet. Ik heb nog maar 1 kat: Sokje.
Toen ik een kleine 6 jaar geleden begon, was het inderdaad een stuk drukker op het forum, maar sindsdien zijn er al wel een behoorlijk aantal mensen gestopt. Ik vind mff nog steeds leuk na al die tijd, onder andere door de boomkwekerij, de dierenarts en de plantage.
Bij ons in het gilde handelen we onderling met minimaal 10% korting op de marktprijs (of de winkelprijs als die lager is). Dus ik koop en verkoop heel weinig op de markt. Maar ik probeer ook om zoveel mogelijk self supporting te zijn met veel akkers en bijna alle fabrieken. Alleen korte producten daar waag ik me niet aan, die koop ik.

Dierenvriendin

Berichtdoor Dierenvriendin » za 6. aug 2016, 16:52

Sokje heeft vast witte sokjes. :) Met zwart en een wit befje soms? Vroeger heb ik zo'n kat gehad, een schatje. :)
En nou vind ik nog wel dat ik bijna geen dieren meer over heb gehouden. :) Alles is relatief natuurlijk. Maar dat moest ook wel, ik ben erg ziek geweest en mijn man heeft een hartoperatie gehad. Dus we moeten het een beetje rustig houden, anders woonden in 'o campo' (het platteland), hadden veel meer ruimte en dus ook veel meer dieren. Maar nu is dit, gelukkig, nog net gezellig en dat kunnen we makkelijk aan.
Die ziekte was ook de hoofdreden waarom ik gestopt was, ik had een jaar of 2 a 3 niets kunnen doen en toen was de lol er een beetje af. Maar naderhand miste ik mijn boerderij toch. Dus ben ik weer opnieuw begonnen en eigenlijk is dat veel leuker dan een lopende boerderij weer proberen op te pakken!
Noodgedwongen ben ik ook self-supporting, maar de akkers heb ik altijd het minst leuke onderdeel gevonden. Dus heb je gauw dat andere dingen voorgaan. Ach, ik zie wel. Zit nog bij geen enkel gilde, maar eens even goed rondkijken. Vroeger heb ik mijn eigen gilde gehad, maar daar was ook iedereen weg tegen de tijd dat ik stopte. Dat is dus opgeheven. De vervangster had, tijdens mijn afwezigheid, een nieuw, eigen gilde gestart en de meeste leden meegenomen. Dat vond ik niet zo leuk natuurlijk, daarna lag alles stil zo lang ik ziek was.

Had ik al verteld dat we tegenwoordig in Portugal wonen. Wat een fijn, prachtig land is dit! Natuurlijk waren we vooral gevlucht voor het Nederlandse klimaat, dat is ook stukken beter hier. Maar er zijn een heleboel extra's Hier kun je varkens buiten zien lopen, op enorme stukken terrein, onder de kurkeiken. Ook bijv. koeien en schapen hebben 10x zoveel ruimte als in Nederland en er staan overal bomen waar ze kunnen schuilen voor de zon. Als er al niet ergens een stalletje staat waar ze in en uit kunnen lopen. Dat is dan extra. :)
Nu snap ik natuurlijk wel dat dat kan omdat de bevolkingsdichtheid hier enorm veel lager ligt. Maar toch, het is hartverwarmend om te zien. Ook lopen hier nog rasechte schaapherders rond met een troep schapen die overal rond zwerven. Niet zoals op Aruba, waar ze gewoon op eigen houtje rondlopen, maar begeleid door een schaapherder. Die schapen en een deel van de koeien hebben ook bellen om die heel melodieus klinken. Maar als er veel bij elkaar zijn kan het ook flink herrie opleveren af en toe. :)
En er is hier ook heel veel bewaard gebleven van oude kastelen e.d. Echt heel mooi en heel apart als je uit ons kikkerlandje komt.

Trouwens, ik vertaalde o campo met het platteland, maar eigenlijk is dat hier een foute uitdrukking. Plat land vind je hier niet veel, het is heuveltje op, heuveltje af met iedere keer een nieuw uitzicht. Kortom, we hebben het hier enorm naar onze zin.

Boerderette

Berichtdoor Boerderette » ma 8. aug 2016, 10:43

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Onlangs ben ik ook opnieuw begonnen. De boerderij van toen heb ik te leen aan iemand gegeven, maar geen goede afspraken gemaakt waardoor contact onmogelijk was. Nu zoveel jaar later, toch weer gestart. Het is niet mijn intentie om er zo intensief als destijds mee bezig te gaan. De contacten met de mensen in het spel zijn anders, zakelijker dan toen. Voor nu vind ik dat geen punt, ik speel voor mezelf, niet zo zeer meer voor het contact.

Doordat er relatief weinig nieuwe spelers zijn (tenminste zo ervaar ik dat) is er bijna geen handel op de markt, producten kun je maar beter in de zadenhandel kopen want op de markt wordt het meeste niet aangeboden of tegen belachelijke prijzen. Het enige voordeeltje is dat de coins goed betaald worden.
Als starter in het spel heb je niet makkelijk. Je bent vooral op jezelf aangewezen. Mensen in level 30 en hoger hoeven niet meerdere keren op een dag naar hun boerderij te kijken of de dieren of producten klaar zijn. In de gilde merk je dat wanneer er spullen gevraagd worden -duizenden producten- dat je soms maar slechts 500 ergens van aanbieden kunt. Laat staan wanneer het om breisels of olie gaat... dat duurt nog maanden eer je daar aan toe bent.

Wat een geluk dat je in Portugal woont. Afgelopen jaar voor het eerst in Portugal geweest, in november in Porto en Lissabon en afgelopen week in Olhos d'agua. Een veelzijdig land, met een heerlijk klimaat en vriendelijke mensen.

Succes met het spel!

Dierenvriendin

Berichtdoor Dierenvriendin » ma 8. aug 2016, 21:57

Wat leuk dat je het hier ook een beetje kent, en blijkbaar ook waardeert. De laatste dagen is het erg warm geweest, maar morgen zakt de temperatuur weer onder de 40 graden heb ik begrepen. Dan is het wel heel erg warm, maar dat is maar een paar dagen per jaar. :)

Op mijn boerderij is het op het moment heel rustig, ik moet nog een tijdje voor ik aan die laatste quest kan werken, voor de 2e boerderij. Daarna zal het wel vlotter gaan lopen.Het lijkt er op dat ik, in het huidige soort spel me, ofwel zal moeten neerleggen bij heel veel uitgeven voor plantaardige artikelen, ofwel meer akkers moet aanleggen dan me lief is. Maar goed, ik zie wel hoe dat zich gaat ontwikkelen.
Wat de coins betreft is het heel relatief. De hudige provisie is zodanig dat het eigenlijk onzin lijkt om er zoveel voor te vragen. Het deel dat naar upjers gaat is op het moment stukken hoger dan wat je ervoor krijgt. Eigenlijk wil ik nog eens onderzoeken waar de optimale grens ligt. :)